در موسسه قرآنی گلهای بهشت سعی شده است تا در کنار آموزش دروس تحصیلی و آموزش روخوانی قرآن برنامه حفظ آیات و سوره های قرآن کریم را نیز با روشهای نوین و کار آمد در پیش بگیرد تا دانش آموزان را در حفظ قرآن راهنمایی و یاری کند بدین منظور برنامه های متنوعی در پایه های تحصیلی مختلف برای دانش آموزان در نظر گرفته است که در ادامه این برنامه ها را برای شما عزیزان مطرح خواهیم کرد لازم به ذکر است تعداد آیات و سوره ها بسته به توانایی هر دانش آموزش متغییر است
پایه اول: در این پایه روزی یک الی دو آیه با دانش آموزان کار خواهد شد که تاپایان سال دانش آموزان قادر خواهند بود نیم جزء از جزء ۳۰ قرآن کریم را حفظ کنند.
پایه دوم: در این پایه نیز با دانش آموران روزی دو خط از قرآن کریم (عثمان ط) کار خواهد شد و روزی نیم صفحه تا یک صفحه مرور از محفوظات قبلی که تا پایان سال دانش آموزان قادر خواهند بود جزء ۳۰ را کامل کنند.
پایه سوم: در این پایه دانش آموزان وارد جزء جدید قرآن خواهند شد و روزی دو خط از نیمه اول جزء ۲۹ را فرا خواهند گرفت و روزی یک صفحه از محفوظات قبلی جزء ۳۰ را مرور خواهند کرد.
پایه چهارم: در این پایه در ادامه جزء جدید روزی دوخط از نیمه دوم جزء ۲۹ با دانش آموزان کار خواهد شد و روزی دو صفحه از جزء ۲۹ و ۳۰ با آنها مرور خواهد شد.
پایه پنجم: در این پایه جزء ۲۹ تمام شده و وارد جزء جدید خواهیم شد و روزی دو خط از نیمه اول جزء ۱ را با دانش آموزان کار خواهد شد و روزی دو صفحه از جزء ۲۹ و ۳۰ با آنها مرور خواهد شد.
پایه ششم: در این پایه روزی دو خط از نیمه دوم جزء ۱ با دانش آموزان کار خواهد شد و روزی دو صفحه از جزء ۲۹ و ۳۰ و ۱ (نیمه اول) با آنها مرور خواهد شد.
معرفی یکی از روشهای آموزش حفظ قرآن با دانش آموزان
روش آموزشی زیر، یکی از جامعترین آموزشهایی است که بارها در زمینه حفظ کلام الله مجید مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و ما سعی داریم تا شما را با کلیات حفظ قرآن مجید آن هم با بیانی ساده و بیتکلف آشنا کنیم.
برای انجام حفظ کلام الله مجید به سه نوع مصحف نیاز داریم:
۱- قرآن مخصوص حفظ قرآن حفظ حتماً باید عثمان طه، پانزده خطی، بدون ترجمه، دو صفحه ای و قابل یادداشت برداری و علامت گذاری روی آیات باشد. اندازه این قرآن در قطع معمولی است.
۲- قرآن مخصوص مرور قرآن مرور باید همه ویژگیهای بالا را داشته باشد لیکن اگر اندازه آن کمی کوچکتر و قابل حمل باشد برای مواقع خارج از منزل اشکالی ندارد. ( قرآن جیبی یا کیفی )
۳- قرآن مخصوص ترجمه قرآن ترجمه نیز باید بگونهای باشد که معنای هر کلمه زیر آن نوشته شده باشد. (مثل ترجمه استاد فولادوند و …)
اما بهترین شیوه حفظ که به “ت.ت.ت” معروف است به شکل زیر است:
ت اول – ترجمه: ابتدا ترجمه تمامی کلمات آیه را اگر نمیدانیم فرا میگیریم. ترجمه در حفظ آیه اهمیت بسزایی دارد. انگیزه ما را نیز در حفظ قرآن میافزاید و روند حفظ قرآن را متنوع مینماید. ممکن است در یک آیه معنای یک یا دو کلمه آن را ندانیم و با مراجعه به قرآن ترجمه آن را فرا میگیریم. مابقی کلمات هم که فارسی هستند و یا تکراری و آشنا مثل هذا و … حتی اگر بتوانیم مطالعه مختصری در تفسیر نمونه و یا سایر تفاسیر داشته باشیم و همچنین اگر داستان و یا شأن نزول آیات را مطالعه کنیم، در دانستن ارتباط بین آیات، خیلی مؤثر است.
ت دوم – تلاوت: برای حفظ آیه باید با تلاوت صحیح آن آشنا باشیم. چرا که اگر آن را اشتباه حفظ نمائیم، اصلاح آن آیه کاری بسیار دشوار می گردد. اگر قاری هستید این مرحله حذف میگردد. و اگر نیستید باید از تلاوت های اصیل مثل استاد پرهیزکار، منشاوی و سایر اساتید (ترجیحاً مصری و یا ایرانی) استفاده نمائیم و چند بار آن آیه را گوش دهید تا تلاوت شما بدون اشکال گردد.
ت سوم – تکرار با شماره: بعد از فراگیری تلاوت صحیح آیه چند بار آیه را به همراه شماره آن تکرار می کنیم و فرض می کنیم که شماره آیه جزئی از آن میباشد. حفظ شماره آیه به محفوظات ما نظم میدهد و یاد آوری آن را نیز آسان میکند. بهترین رمز برای یاد آوری آیه شماره آیه است. دوستان، آشنایان بخوانیم و از آنها خواهش کنیم در صورت مشاهده اشکال مهلت دهند تا فکر کنیم و مشکل را برطرف نمائیم.
نکته:
۱- هر صفحه ای را که حفظ می کنیم باید، ده صفحه قبل آن را نیز مرور نمائیم.
۲- هر روز باید یک دهم محفوظات خود را مرور نمائیم.
۴- علیرغم اینکه خیلی ها فکر می کنند حفظ قرآن یعنی تکرار زیاد، حفظ قرآن یعنی دقت زیاد. هر چه دقت ما بیشتر باشد، ماندگاری و صحت حفظ ما بیشتر می شود. البته در بیشتر مواقع تکرار صحیح نیز موجب دقت میشود.
۳- شماره صفحات و شماره آیه بالا و پائین صفحات به نظم و یکپارچگی محفوظات کمک شایانی می نماید. (حتماً حفظ کنید. لا اقل شماره های آسان مثل ۱۰، ۲۰، ۳۰ و … را حفظ کنید. )