در این پست مجموعه ایی از احادیث در خصوص ذکر گفتن و دلایل آنها بیان شده است…
۰۰۰۵٧۴ | حدیثی درباره ریشه صلاح و پاکدامنی دل
امام علی علیه السلام
ريشه صلاح و پاكى دل ، مشغول داشتن آن به ذكر خداست
۵٧۴ | کتاب غرر الحكم – جلد ۰ – صفحه ۰ – حکمت ٣۰٨٣
۰۰۰۵٧١ | حدیثی درباره یاد ذکر خداوند و روشنایی دلها
امام علی علیه السلام
بر تو باد ذكر خدا كه آن روشنايى دلهاست
۵٧١ | کتاب غرر الحكم – جلد ۰ – صفحه ۰ – حکمت ۶١۰٣
۰۰۰۵۴٧ | حدیثی درباره یاد خداوند سبحان و فرود رحمت
امام علی علیه السلام
با ياد خداوند، رحمت [او ]فرود مى آيد
۵۴٧ | کتاب غرر الحكم – جلد ۰ – صفحه ۰ – حکمت ۴٢۰٩
۰۰۰۴٢٧ | حدیثی درباره شنوده ذکرخداوند
امام علی علیه السلام
شنونده ذكر خدا ، ذاكر است
۴٢٧ | کتاب غرر الحكم – جلد ۰ – صفحه ۰ – حکمت ۵۵٧٩
۰۰۰۴۰٣ | حدیثی درباره تلاوت قرآن درخانه و برکات آن
امام علی علیه السلام
كه اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود: خانه اى كه در آن قـرآن خـوانـده شـود و ذكـر خـداى عـزوجـل (و يـاد او) در آن بشود، بركتش بسيار گردد، و فـرشـتـگـان در آن بـيـايـنـد و شـيـاطـيـن از آن دور شـونـد، و بـراى اهـل آسـمـان مـى درخـشـد چـنـانـچـه سـتـارگـان بـراى اهـل زمـيـن مـى درخـشـد، و خـانـه اى كـه در آن قـرآن خـوانـده نـشـود و ذكـر خـداى عـزوجـل در آن نـشود بركتش كم شود، و فرشتگان از آن دور شوند و شياطين در آن حاضر گردند
۴۰٣ | کتاب الکافی – جلد ۴ – صفحه ۴١٣ – حکمت ٣
۰۰۰٣٢۰ | حدیثی دربیان بهترین صبر و بهترین ذکر خداوند سبحان
امام علی علیه السلام
صبر بر دو گونه است : صبر در مصيبت كه نيكو و زيـبـاسـت و نـيـكـوتـر از آن صـبـر و خـوددارى از چـيـزيـسـتـكـه خـداى عزوجل آن را بر تو حرام كرده . و ذكـر نـيز بر دو گونه است : ذكر خداى عزوجل هنگام مصيبت و بهتر از آن ذكر ياد خداست در آنچه بر تو حرام كرده ، تا مانع تو شود
٣٢۰ | کتاب الکافی – جلد ٣ – صفحه ١۴۴ – حکمت ١١
۰۰۰٢۰٨ | حدیثی دربیان ذکر آخر روز و دعا
امام صادق علیه السلام
شـهـاب بـن عـبدربه گويد: شنيدم از حضرت صادق (ع ) عليه السلام كه مى فرمود: هـنـگـامـيـكـه خـورشـيـد گـشـت (و غـروب آفـتـاب نـزديـك شـد) پـس ذكـر خـداى عـزوجل كن و اگر با مردمى كه تو را از ذكر خدا باز دارند پس از نزد آنان برخيز و دعا كن
٢۰٨ | کتاب الکافی – جلد ۴ – صفحه ٢٩٣ – حکمت ٩
۰۰۰٢۰٧ | حدیثی دربیان گواهی هر روز بر اعمال و ذکر آن
امام صادق علیه السلام
هيچ روزى نباشد كه بر فرزند آدم در آيد جز ايـنكه آن روز بدو گويد: اى پسر آدم من روز نوينى هستم و من بر تو گواهم ، پس در من حـرف خـوب بـزن ، و كار خير بكن تا در قيامت برايت گواهى دهم زيرا پس از اين هرگز مـرا نخواهى ديد. فرمود: كه على عليه السلام چنين بود كه شب مى كرد مى فرمود: مرحبا بـايـن شـب تـازه و نـويـسـنـده گـواه ، بـنـويـسـيـد بـراى مـن بـنـام خـدا، سـپـس نـام خـداى عزوجل را ياد مى فرمود (و بر زبان جارى مى كرد).
٢۰٧ | کتاب الکافی – جلد ۴ – صفحه ٢٩٣ – حکمت ٨
۰۰۰٢۰١ | حدیثی دربیان دو زمان غفلت و بلا در روز
امام باقر علیه السلام
هـمـانـا ابـليس كه لعنت هاى خداوند بر او بادلشكرهاى شـبـانـه خـود را از آنـجا كه خورشيد غروب كند و از آنجا كه بر آيد (باطراف ) پراكنده كند، پس در اين دو ساعت بسيار ذكر خدا گوئيد، و از شر ابليس و لشكريانش بخدا پناه بـريـد، و خـردسـالان خـود را در ايـن دو سـاعـت بـه خـدا بـسپاريد زيرا كه اين دو ساعت ، ساعتهاى غفلت است (كه مردمان در اين دو ساعت از ياد خدا بيرون روند).
٢۰١ | کتاب الکافی – جلد ۴ – صفحه ٢٩١ – حکمت ٢
۰۰۰٢۰۰ | حدیثی دربیان بهتر زمان دعا و اجابت آن در روز
امام صادق علیه السلام
حـضـرت صـادق (ع ) درباره گفتار خداى تبارك و تعالى : (و براى خدا سجده كنند آنـانـكـه در آسـمانها و زمينند خواه و ناخواه ، و سايه هاى آنان در بامداد و شامها) (سوره رعـد آيـه ١۵) فرمود: مقصود از آن دعاى پيش از زدن آفتاب و پيش از غروب آن است ، و آن ساعت اجابت است .
٢۰۰ | کتاب الکافی – جلد ۴ – صفحه ٢٩۰ – حکمت ١